The trip to Sicily

This slideshow requires JavaScript.

Έκθεση για την μετακίνηση στην Σικελία

στην Κατάνια από 16/4/2012 έως 21/4/2012

στα πλαίσια του προγράμματος Comenius

ThermalspringsinEurope.

Η μετακίνησή μας ξεκίνησε τη Δευτέρα 16/4/2012 από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και με ενδιάμεση στάση τη Ρώμη φθάσαμε στο αεροδρόμιο της Catania το μεσημέρι. Μας παρέλαβε ομάδα του σχολείου Enrico Fermi και κατευθυνθήκαμε στο δεύτερο Ιταλικό  σχολείο  Mazzei, που μετέχει στο πρόγραμμα, στην πόλη Giarre της Catania.

Μας υποδέχθηκαν θερμά, γευματίσαμε στην τραπεζαρία του σχολείου μαζί με την ομάδα της Αυστρίας που είχε προηγηθεί. Στη συνέχεια πήγαμε στο ξενοδοχείο και το απόγευμα επισκεφθήκαμε το δημαρχείο στο Giarre όπου συνομιλήσαμε με τον Δήμαρχο. Το βράδυ στο δείπνο συναντήσαμε και τις υπόλοιπες ομάδες και η βραδιά συνεχίστηκε με τα νέα των ομάδων. Οι μαθητές είχαν ήδη σχηματίσει παρέες και ήταν πολύ ενθουσιασμένοι.

Τρίτη 17/4/2012

Ξεκινήσαμε για την περιοχή Giardini Naxos όπου ήταν η πρώτη Ελληνική αποικία Χαλκιδέων και Ναξιωτών. Χωρίς ποτέ να έχει ισχυρή δύναμη η Naxos  υπήρξε μητρόπολη πολλών αποικιών και λειτούργησε σαν κέντρο επικοινωνίας τους. Έχει μεγάλο λιμάνι και απέραντη αμμουδερή παραλία όπου ήδη μερικοί κάνανε μπάνιο στη θάλασσα. Στη Νaxos   όσοι ήθελαν  πήγαν στο Spa Bai Centrer ενώ οι υπόλοιποι απόλαυσαν τον καφέ τους στην πανέμορφη παραλία. Στην αριστερή πλευρά του κόλπου σκαρφαλωμένη στο βουνό βρίσκεται η Taormina που επισκεφθήκαμε την Πέμπτη. Επιστρέψαμε στο σχολείο του Giarre για μεσημεριανό όπου μας περίμενε ένα εξαίρετο  μενού με θαλασσινά. Χταποδάκι σαλάτα, γαρίδες ψητές και φιλέτο μπακαλιάρου.

Το απόγευμα επισκεφθήκαμε το Aci Castello. Η πόλη Aci Castello αναπτύχθηκε γύρω από το κάστρο, που χτίστηκε το 1076 από τους Νορμανδούς πάνω στα θεμέλια του 7ου αιώνα, βυζαντινής οχύρωσης. Καταστράφηκε από έκρηξη της Αίτνα όταν καλύφθηκε από λάβα. Αργότερα ξαναχτίστηκε και επεκτάθηκε. Στο λιμάνι σε περίοπτη θέση είναι το μικρό κάστρο το οποίο ανήκε στους επισκόπους της Κατάνια. Σήμερα στο κάστρο λειτουργεί μουσείο με ορυκτά από θάλασσα ή από εκρήξεις της Αίτνας, εργαλεία παλαιολιθικά, ευρήματα αγγείων και πολλά δείγματα από κοχύλια. Σήμερα ο χώρος χρησιμοποιείται για πολιτιστικά δρώμενα. Η κορυφή του κάστρου μοιάζει με πλώρη πλοίου και σώζονται ακόμη και τα κανόνια.

Η ξενάγηση συνεχίστηκε με τη μετάβασή μας στην πόλη Acireale για να θαυμάσουμε τους καθεδρικούς ναούς στην πλατεία Duomo. Ο καθεδρικός ναός της πόλης, η βασιλική των Αγίων Πέτρου και Παύλου και το Palazzo di Citta. Στο Palazzo di Citta θαυμάσαμε το μουσείο με στρατιωτικές και βασιλικές στολές όλων των εποχών που πέρασαν σαν ήρωες ή κατακτητές από τη Σικελία.

Τετάρτη 18/4/2012

Ξεκινήσαμε για το «προσκύνημα» στον Αρχαιολογικό χώρο της Νεάπολης των Συρακουσών όπου βρίσκεται και το λατομείο.

Το αρχαίο θέατρο χτίστηκε τον 5ο αιώνα π.Χ. από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Δημοκόπο τον Μύριλλο και έχει εξαίρετη ακουστική. Έχει χωρητικότητα 10.000 καθήμενων θεατών ή 24.000 ορθίων. Στην αρχαιότητα ανεβάστηκαν για πρώτη φορά πολλά έργα μεγάλων δραματικών συγγραφέων της εποχής όπως του Ευριπίδη, του Αισχύλου κ,ά.

Στους Βυζαντινούς χρόνους εγκαταλείφθηκε, καταχώθηκα και χρησιμοποιήθηκε σαν νεκροταφείο. Στους νεότερους χρόνους, μετά τις ανασκαφές, καθαρίστηκε και αναστηλώθηκε και έγινε Κέντρο θεατρικών παραστάσεων οι οποίες συστηματοποιήθηκαν, πήραν φεστιβαλικό χαρακτήρα και έγιναν πόλος έλξη πολλών Ιταλών αλλά και Ευρωπαίων.

Σήμερα όπως παρατηρήσαμε συνεχίζονται οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης και έτσι δεν ήταν δυνατόν να επισκεφθούμε την ορχήστρα του θεάτρου και να απολαύσουμε την ακουστική του.

Πίσω και κάτω από το θέατρο επισκεφθήκαμε το υπόγειο λατομείο  των Συρακουσών (σπάνια περίπτωση λατομείου), γνωστό και ως μάτι του Διόνυσου, το οποίο παρήγαγε εξαιρετικής ποιότητας ασβεστόλιθο,  από τον οποίο κατασκευάστηκαν τα μνημειώδη ιστορικά μέγαρα της εποχής.

Στο λατομείο εργάζονταν σαν σκλάβοι 7.000 Αθηναίοι αιχμάλωτοι πολέμου, μετά το τέλος της Σικελικής Εκστρατείας (Πελοποννησιακός  πόλεμος) σε άθλιες και απάνθρωπες συνθήκες και σύμφωνα με τον Θουκυδίδη καταγράφηκε σαν «ο τόπος του μαρτυρίου».

Η σπηλιά που σχηματίζεται έχει εξαιρετική ακουστική και λένε ότι ο τύραννος των Συρακουσών Διόνυσος για να κατασκοπεύει τις συνομιλίες των εχθρών του αφού προηγουμένως τους είχε κλείσει εκεί μέσα.

Η περιήγηση συνεχίστηκε στο ιστορικό κέντρο των Συρακουσών και  μέσα από τα στενά δρομάκια φτάσαμε στον Καθεδρικό ναό της Ορτυγίας ή αλλιώς ο ναός της Αθηνάς. Ο ναός στηρίζεται πάνω στον αρχαίο ναό της θεάς Αθηνάς πάνω σε 40 κίονες. Χτίστηκε μετά τη μάχη της Ιμέρα το 480 π.Χ., στον Καρχηδονιακό πόλεμο.

Στο δρόμο για την Modica γευματίσαμε σε ένα τεχνικό σχολείο με οικοτροφείο, το Principi Grimaldi που έχει ειδικότητες γεωργικών καλλιεργειών και ξενοδοχειακών υπηρεσιών, οι μαθητές του οποίου επιμελήθηκαν το γευστικότατο μενού από υλικά παραγωγής τους.

Μετά τη φιλοξενία κατευθυνθήκαμε προς τη Modica, μια πόλη που δεν έχει σχεδόν καθόλου αλλάξει εδώ και 200 χρόνια. Χτισμένη εκατέρωθεν ενός φαραγγιού σκαρφαλωμένη σε δύο λόφους. Η πόλη έχει μικρά και στενά δρομάκια μέσα στα οποία η κυκλοφορία γίνεται με τα πόδια. Ανεβήκαμε ψηλά τα 250 σκαλιά, κοντά στο ρολόι και φθάσαμε στον καθεδρικό ναό του Αγίου Γεωργίου, του 18ου αιώνα σε ρυθμό μπαρόκ. Το εσωτερικό του ναού σου κόβει την ανάσα με την ομορφιά και τον πλούτο.

Έξω από το ναό θαυμάσαμε τη θέα της πόλης από ψηλά. Κατεβήκαμε γρήγορα γιατί βιαζόμασταν να επισκεφθούμε την περίφημη Chocolateria Bonajuto που κατασκευάζει εδώ και 250 χρόνια την περίφημη αυτή σοκολάτα.

Η παράδοση της παρασκευής της σοκολάτας έχει τις ρίζες της στου Ατζέκους, που τη μετέφεραν οι Ισπανοί κατακτητές στη Σικελία το  1400 μ.Χ. Η μέθοδος παρασκευής, εντελώς διαφορετική από τις γνωστές, ονομάζεται και «ψυχρή μέθοδος», επιτρέπει τους κρυστάλλους της ζάχαρης να ενσωματώνονται στη σοκολάτα χωρίς να λιώνουν. Πολύ γνωστό είναι και το περίφημο παγωτό της Modica που φυσικά και τιμήσαμε.

Επόμενη και τελευταία πόλη της ημέρας ήταν η Ragusa. Μια πόλη χτισμένη σε δύο λόφους με 75.000 κατοίκους πρωτεύουσα της επαρχίας Ragusa, που ανήκει και η Modica. Η πόλη έχει δύο περιοχές την κάτω και παλαιά και την πάνω και νεότερη που χωρίζονται από ένα βαθύ φαράγγι το Valle dei Ponti που διασχίζεται από 4 γέφυρες, μια εκ των οποίων είναι κατασκευασμένη τον 18ο αιώνα το Ponte dei Cappucini.

Σημαντικοί καθεδρικοί και μητροπολιτικοί ναοί είναι ο ναός του San Giorgio και ο ναός του San John Baptist.

Πέμπτη 19/4/2012.

Ήρθε επιτέλους η μέρα για την επίσκεψη στην Αίτνα. Το διάστημα αυτό το ηφαίστειο βρισκόταν με μεγάλη δραστηριότητα. Δυστυχώς τις ημέρες που ήμασταν εκεί δεν είχε καμία. Επισκεφθήκαμε στο δρόμο μας την πόλη Liguaglossa, που βρίσκεται κοντά στο ηφαίστειο και επισκεφθήκαμε το μικρό μουσείο φυσικής ιστορίας όπου παρακολουθήσαμε ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ με την εξέλιξη του ηφαιστείου.

Ο δρόμος για το ηφαίστειο με πολλές στροφές όμως στο τέλος μας αποζημίωσε. Ψηλά στα 2000μ περίπου υψόμετρο με χιονισμένο τοπίο οι μαθητές και οι καθηγητές απολαύσανε ένα χιονοπόλεμο! Πολλοί επισκέπτες ανεβαίνουν μέχρι το τέλος του δρόμου για να αναπνεύσουν τον αέρα του βουνού και να πιούν μια ζεστή σοκολάτα. Η λάβα που κατά καιρούς εκτοξεύει το ηφαίστειο έχει κάνει τη γύρω περιοχή πολύ γόνιμη. Παρατηρήσαμε επίσης ότι η λάβα χρησιμοποιείται σαν υλικό σε όλη τη Σικελία αντί του τσιμέντου, για κατασκευή δρόμων, κτιρίων, στη γεωργία, κ.ά.

Γευματίσαμε σε ένα αγροτικό σχολείο-φάρμα, Nava school Farm, όπου καθηγητές και προσωπικό μας υποδέχτηκαν με ψητά στα κάρβουνα, τυριά της περιοχής και δυνατό κρασί.

Επόμενη στάση η μαγευτική Ταορμίνα (Ταυρομένιον). Χτισμένη από τους Ναξιώτες μετά τον πόλεμο των Συρακουσών, σκαρφαλωμένη στο όρος Ταύρος. Στην Ταορμίνα μπορείς να πας παραλιακά από τη Νάξο, από το δρόμο «Via Calcida Eubea» (οδός Χαλκίδας Εύβοιας). Επειδή δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία των αυτοκινήτων πρέπει να παρκάρεις σε ένα πενταόροφο γκαράζ χτισμένο κυριολεκτικά στο βράχο, που βρίσκεται στην είσοδο της πόλης. Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν την ομορφιά της πόλης, που σκαρφαλωμένη στο βουνό ατενίζει καμαρωτή το Ιόνιο υπό το βλέμμα πάντα της Αίτνας. Εκτός από τον κοσμοπολίτικο αέρα η Ταορμίνα έχει το δικό της μυρωδάτο αέρα που νιώσαμε αμέσως μια και ήταν άνοιξη. Περάσαμε από την μεγάλη αψιδωτή πόρτα και μπήκαμε στα δρομάκια της πόλης κατευθυνόμενοι προς το αρχαίο Ελληνικό θέατρο. Τουριστικά μαγαζιά από είδη λαϊκής τέχνης και σουβενίρ μέχρι καταστήματα μεγάλων οίκων μόδας και καλλυντικών. Στην πρώτη πλατεία με το μεγάλο μπαλκόνι στο Ιόνιο, Plazza 9 Aprile, απολαύσαμε την ομορφιά του τοπίου και το μικρό νησάκι Isola Bella γνωστό ως «μαργαριτάρι του Ιονίου».

Ανηφορίσαμε και φτάσαμε στο Αρχαίο Ελληνικό θέατρο. Η θέση του θεάτρου δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να θαυμάσει την υπέροχη θέα. Είναι άλλωστε γνωστό ότι οι Έλληνες έδιναν μεγάλη σημασία στην τοποθεσία του θεάτρου που θα κατασκεύαζαν. Το θέατρο έχει υποστεί αρκετές καταστροφές από κατακτητές, διατηρείται όμως σε καλή κατάσταση και έχει εξαιρετική φυσικά ακουστική. Η είσοδος του θεάτρου επιβλητική και η θέα μαγευτική. Ξοδέψαμε όλο το απόγευμα μετά την επίσκεψή μας στο θέατρο για ψώνια και κριτική!

Παρασκευή 20/4/2012

Επίσκεψη στο κέντρο της Κατάνια στην πλατεία Duomo με το χαρακτηριστικό άγαλμα του μικρού ελέφαντα  κατασκευασμένο από ηφαιστιογενή πέτρα, έργο του αγαπημένου αρχιτέκτονα της Κατάνια Vaccarini,  που συμβολίζει την ειρήνη τη σταθερότητα και την αγάπη. Η Κατάνια, αποικία των Χαλκιδέων είναι σήμερα μια μεγάλη πόλη με λιμάνι και ξακουστή αγορά κυρίως ψαριών. Έχει 380.000 κατοίκους αλλά ζουν στην πόλη και τα περίχωρα περίπου 1.000.000. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά οικονομικά, τουριστικά και εκπαιδευτικά κέντρα της Σικελίας. Σημαντικό κέντρο βιομηχανίας αποκαλείται τα τελευταία χρόνια η Silicon Valley της Ευρώπης.

Επισκεφθήκαμε τις Terme Achillea που κατασκευάστηκαν τον 4ο με 5ο αιώνα και σήμερα βρίσκονται κάτω από το έδαφος, γιατί η σημερινή πόλη είναι χτισμένη ένα μέτρο περίπου πάνω από την παλιά. Οι θέρμες εξυπηρετούσαν τα λουτρά των κατοίκων και ήταν κατασκευασμένες εξ΄ ολοκλήρου από μάρμαρο το οποίο όμως αποσπάστηκε σχεδόν όλο για να κατασκευαστεί ο  καθεδρικός ναός του Ιωάννη του Βαπτιστή που είναι από πάνω.

Στη συνέχεια μεταβήκαμε στο κτίριο που στεγάζεται η Περιφερειακή Διεύθυνση της περιοχής Province of Catania, στην αίθουσα τελετών της οποίας έγινε η παρουσίαση των εργασιών για το τελευταίο τμήμα του προγράμματος. Οι μαθητές μας δέχτηκαν συγχαρητήρια για την παρουσίαση που έκαναν του μέρους αυτού κυρίως όσον αφορά την ευχέρεια στη χρήση της Αγγλικής γλώσσας.

Μετά την παρουσίαση γευματίσαμε στο άλλο Ιταλικό σχολείο που μετέχει στο πρόγραμμα το Enrico Fermi. Το σχολείο είναι Τεχνικό σχολείο με ειδικότητες : Ηλεκτρονικούς, Ηλεκτρολόγους, Μηχανολόγους και Οδοντοτεχνίτες.

Η απογευματινή βόλτα στην Κατάνια έγινε με βροχή που αφού μας μούσκεψε, δεν υπάρχουν μέρη να κρυφτείς από τη βροχή γιατί τα κτίρια δεν έχουν μπαλκόνια, σταμάτησε.

Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο για να ετοιμαστούμε για το βραδινό αποχαιρετιστήριο Galla. Το γεύμα έγινε στον τελευταίο όροφο του ξενοδοχείου όπου μέσα σε συγκινησιακό κλίμα πήραμε το τελευταίο μας γεύμα όλες οι ομάδες. Η έκπληξη της βραδιάς ήταν ένα παραδοσιακό συγκρότημα της Σικελίας βραβευμένο με διεθνείς διακρίσεις που τραγούδησε, χόρεψε και μας μάγεψε με την δεξιοτεχνία και το πάθος του. Πολλοί συνάδελφοι αλλά και μαθητές είχαν συγκινηθεί και δεν θέλαμε να τελειώσει η βραδιά παρόλο που οι περισσότεροι είχαμε πρωινές πτήσεις.

Σάββατο 21/4/2012

Κατάνια – Ρώμη . Κατεβήκαμε στην πόλη και με τη βοήθεια του Μετρό επισκεφθήκαμε την πλατεία του Βατικανού, την πλατεία Εσπάνα και τη Φοντάνα ντι Τρέβι. Φάγαμε σε ένα μικρό φιλόξενο εστιατόριο πίτσα Ιταλική και επιστρέψαμε στο αεροδρόμιο όπου πήραμε την πτήση επιστροφής για Αθήνα.

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΙΚΕΛΙΑ

Η Σικελία διαθέτει εξαιρετικό οδικό δίκτυο όχι μόνο στις κεντρικές οδικές αρτηρίες αλλά και στο επαρχιακό της τμήμα. Πολύ μεγάλες σήραγγες ενώνουν πόλεις και χωριά επιτυγχάνοντας άριστη επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα.

Στις πόλεις υπάρχει μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Όμως τα κεντρικά σημεία των πόλεων έχουν μερική απαγόρευση κυκλοφορίας και έτσι διευκολύνεται ο κάτοικος και ο τουρίστας να μετακινηθεί. Στις μικρές πόλεις το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο μιας και δεν είδαμε ιδιαίτερη αστική συγκοινωνία. Έτσι ό κάθε κάτοικος παίρνει το αυτοκίνητό του, κυκλοφορεί μέσα στην πόλη και φυσικά παρκάρει όπου νομίζει. Δυστυχώς όπως μας είπαν οι Ιταλοί λατρεύουν τα αυτοκίνητά τους και δεν τα αποχωρίζονται ποτέ.

Τα φαγητά τους προέρχονται από τη Μεσογειακή κουζίνα αλλά παρατηρήσαμε ότι δεν έχουν πολλά λαχανικά τα οποία όπως μας είπαν τα ενσωματώνουν κυρίως στις σάλτσες τους που συνοδεύουν τα απαραίτητα ζυμαρικά. Οι Ιταλοί τα ζυμαρικά τα χρησιμοποιούν ως πρώτο και απαραίτητο πιάτο στο καθημερινό τους μενού. Τρώνε επίσης πολλά θαλασσινά και ψάρια τα οποία λατρεύουν.

Οι κάτοικοι είναι πολύ φιλικοί και εξυπηρετικοί  με τους τουρίστες είτε γνωρίζουν ξένη γλώσσα είτε όχι. Προσπαθούσαν πάντα να μας διευκολύνουν όταν ζητούσαμε βοήθεια.

Το τοπίο εκτός πόλης είναι Μεσογειακής  χώρας με την ίδια περίπου χλωρίδα και πανίδα. Εντύπωση μας έκαναν τα σμήνη των χελιδονιών που ακολουθούσαν το λεωφορείο μας στις μικρές μας εκδρομές στην επαρχία.

Η πιο εντυπωσιακή μας εμπειρία ήταν η Αίτνα που μας υποδέχθηκε χιονισμένη.

Παιδαγωγικά οφέλη και συμπεράσματα.

Κλείνοντας τον κύκλο των δύο ετών στο πρόγραμμα έχουμε βάλει στην καρδιά μας απίστευτες εμπειρίες. Οι μαθητές που μετακινήθηκαν είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με συνομήλικούς τους, να κάνουν φιλίες, να δουν από κοντά άλλα σχολεία με διαφορετικά ή ίδια προγράμματα με το δικό τους, να εξασκηθούν στην ξένη γλώσσα, να γνωρίσουν άλλες κουλτούρες και να κάνουν συγκρίσεις, να μάθουν να ταξιδεύουν και να φροντίζουν τον εαυτό τους, να συζητήσουν θέματα εκπαίδευσης αλλά και κοινωνικά και φυσικά να διασκεδάσουν.

Οι καθηγητές πάλι ήρθαμε σε επαφή με συναδέλφους από άλλες χώρες και συζητήσαμε τα εκπαιδευτικά θέματα της κάθε μίας, τα προβλήματα των μαθητών αλλά και του συστήματος της κάθε χώρας. Δημιουργήσαμε ένα παιδαγωγικό δίκτυο και συνεργαστήκαμε σε θέματα του προγράμματος και όχι μόνο. Γνωρίσαμε ήθη και έθιμα της κάθε χώρας που επισκεφθήκαμε και ζήσαμε μια εβδομάδα  σε αυτές όχι σαν τουρίστες αλλά σαν περιηγητές.

Όλα αυτά τα οφέλη μαθητών και καθηγητών μεταφέρονται στα σχολεία μας σαν εμπειρίες αλλά κυρίως σαν βεβαιότητα ότι όλοι μαζί μπορούμε μέσα από αυτά να ανακαλύψουμε νέες προοπτικές.

Στην παιδαγωγική ομάδα συμμετείχαν από πλευράς καθηγητών οι: